DÖRT OYUN
Melih Cevdet Anday’ın oyunları (1972)
İlk oyun Yarın Başka Koruda adını taşıyor. Gerçek-gerçeküstü karışımı, iki perdelik, yedi kişili oyunda konu sembol ve mecazlarla örtülüdür: yanında kocası, kırlık bir yerde bir pansiyon evine gelen bir kadın, on üç yıl önce, yirmi beş yaşındayken ilk gelişlerindeki coşku ve mutluluğu yeniden yaşamak isterse de, koru ve ormandaki ağaçlar öyle değişmiş ve çoğalmıştır ki, vaktiyle adlarını yazdıktan ağacı bulmaları imkânsızdır. Hem sonra buraya daha önce geldikleri de şüphelidir. Kadının araları gerçek mi, uydurma mı, o da şüpheli. Erkek, ümitsizliğe düşen karısını teselli eder: Yarın başka koruya gidebilirler, aradıkları ağaç belki orada karşılarına çıkıverir. Bir perdelik dört kişili Müfettişler oyununda otuz yıl kâğıtlar arasında yaşamış emekli bir adamla karısı, oturmakta oldukları evi satıp deniz kıyısında yıllar yılı özlemini çektikleri asıl evi alma, kimselerce tanınmaksızın, gözlerden anılardan uzak, orada yeni bir hayata başlama ümidi içindedirler. Ionescu yöntem ve temposunun ağır bastığı öbür iki oyundan Dikkat Köpek Var (bir perde, beş kişi) bir kızla bir delikanlının evlenmesi çevresinde oluşuyor. Ölüler Konuşmak İster (bir perde, sekiz kişi)’de batmakta olan bir geminin güvertesinde sekiz yolcunun hayat felsefeleri dile geliyor, özellikle bir cenaze memurunun ölüm ve ölüler üzerine fantastik görüşleri.
Melih Cevdet Anday Dört Oyun Özeti